קבוצות חומרי הדברה

פחמניים כלורים: (לינדן ,D.D.T)

כיום יש איסור להשתמש בהם בהדברה תברואתית מכוון שהם שארתיים ביותר ובעלי שארתיות גבוהה, הם פועלים על מערכת העצבים המרכזית, עד שנות ה 60 היו בשימוש נרחב מאוד ,לא רעילים לבני אדם  ( כמובן תלוי במינון ) בעיקר השתמשו בהם להילחם במחלת המלריה אשר מועברת ע"י יתוש האנופלס. תפוצתו הנרחבת של החומר נעצרה בעיקר בעקבות עבודתה של הביולוגית והאקולוגית האמריקאית רייצ'ל קרסון, וספרה "האביב הדומם" שפורסם בשנת 1962. קרסון הצביעה על העובדה שהחומר פוגע בציפורי טרף ובהן הסמל האמריקאי, העיטם לבן הראש האמריקאי שממדי ההתרבות שלו צנחו באופן מדאיג. הסיבה המרכזית לכך, טענה קרסון, הייתה נעוצה בכך שהדי-די-טי הביא לירידה בעובי קליפת הביצים, שלא יכלו לשאת עוד את משקל ההורים כאשר אלו דגרו עליהן. "אביב דומם" של קרסון נחשב לספר המכונן של התנועה למען הסביבה בארצות הברית ובעולם המערבי. הספר היה אחד הראשונים שעסק באיכות הסביבה כמכלול ובהשפעת פעולת בני אדם עליה.

זרחנים אורגנים:

( דיאזינון , כלורופויריפוסט )החל  31.12.2007 אסורה הדברה התברואתית איתם
יחסית מתפרקים מהר ולא שארתיים , פוגעים בכל בעלי החיים כולל בני אדם, הם פועלים על מערכת העצבים, פועלים על האנזים כולין אסטראז ומשבשים את העברת האותות מעצב לעצב בסינפסות. הוא פועל כמעכב תחרותי ברצפטורים של אצטיל כולין אסטרז במערכת העצבים, הוא חוסם ביעילות את האותות שנגרמים ע"י האנזים אצטיל כולין בממברנה הפוסט סינפטית ובכך גורם בשיבושים בתפקוד הנורמאלי של העצבים יש אנטידוט (אטרופין) .

קרבמטים:

עובד כמו הזרחן האורגני על מערכת העצבים על האנזים כולין אסטרז אך בניגוד לזרחנים התוצאה שלהם הפיכה כאשר החשיפה היא לכמויות סבירות.

פרטרואידים: (ספרמטרין ,דלתא מטרין , סיפרין)

בהתחלה הופק מפרח החרצית ושמם היה פרטרינים או פרטרום אך יצורם היה ועודנו יקר ולכן היום מיצרים אותם באופן סינטטי ושמם פרטרואידים, הפרטרינים הם לא שארתיים ומתפרקים מהר ,
בניגוד לפרטרואידים הסינטטיים שהרעילות והשארתיות שלהם עולה בכל שנה בכדי להגביר את המאבק במזיקים.
הם משפיעים על פוטנציאל הפעולה וגורמים לשיתוק החרק ע"י פתיחת תעלות הנתרן של תאי העצב ובכך נמנעת הפעלת העצב כך שהחרק משותק לא נוגדי כולין אסטראז דוגמת זרחנים אורגנים וקרבמטים. הפרטרואידים הם רעלים אקסיונים הם גורמים לשיתוק החרק ע"י פתיחת תעלות הנתרן של תאי העצב  וכשהתעלות פתוחות לא עובר יון הנתרן את הממברנה ובכך נמנעת הפעלת העצב כך שהרחק משותק אלא רעלי עצבים שאינם נוגדי אצטיל כולין אסטרז דוגמאות זרחניים וקרבמטים.
בדרך כלל פרטרואידים מכילים תוסף " סינרגיסט" בפרנול בוטוקסיד ו MGK  שהופך אותם לפעיל יותר ע"י הגבלת יצור אנזים שמשמש לנטרול הפירתרינים.
הפרטרואידים רעילים ביותר לחיים במים.

מגחים – I.G.R: (לרוודקס, נובלירון)

מווסתי גדילת חרקים מצטיינים ברעילות נמוכה לבעלי דם חם , רעילות נמוכה לדגים .
הוא פועל בשתי דרכים:
• מעכב יצירת כיטין-פוגע בבניית הקוטיקולה ע"י עיכוב יצור הכיטין השלד החדש שנוצר פריך וחדיר ליציאת מים וכך הזחל מת מהמתייבשות ואיבוד נוזלים בטרם עת.
• מחקה הורמון נעורים- הזחלים מתנשלים כיוון שיש להם הורמון אשר מורה להם שהגיע הזמן לעשות כן, אנו מחקים את הורמון הנעורים וכך הזחל מרגיש שאינו להתנשל, הוא אינו עובר שלב בדרך להיות בוגר ומרגיש " צעיר " כל הזמן עד שלבסוף לאחר מס ימים מת כזחל.
חומרים אלו נחשבים לבטוחים לאדם ולבעלי חיים כיוון שלאלו אין מערכת גוף המחייבות התנשלות.

B.T.I:

בשנת 1976 מצא הפרופסור יואל מרגלית מאוניברסיטת בן גוריון בשלולית מים שבאפיק נחל שורק משטח גדול של יתושים מתים בדגימה שלקח גילה להפתעתו שמותם של היתושים נגרם ע"י חיידק מזן חדש שעליו לא היה ידוע קודם חיידק הבצילוס הישראלי הוא קוטל את זחלי היתושים באופן הבא: הוא מיצר גבישים קטנים המופרשים למים גבישים אלו נאכלים ע"י זחלי היתושים מגיעים לקיבתו של הזחל ושם הם מיצרים רעלים הגורמים למות הזחל תוך 24 שעות. רעלן קיבה שהמופק מחיידק הבציליוס וגורם להכחדת זחלי יתושים פועל רק על זחלי יתושים וידידותי לסביבה , החרק אוכל אותו לא בנשימה ולא במגע לכן הוא טוב רק לדרגות הניזונות ולא לגלמים, הוא גורם לחירור בקיבה ומערכת העיכול ולכן הוא יעיל ביותר בשמורות טבע מומלץ להשתמש בסביבה ללא תחרות אורגנית מרובה.

B.T:

תכשירים אלו מבוססים על פעילות של רעלן קיבה המופק מחיידק הבצילוס, הזחלים הניזונים מהמחטים המרוססות קולטים את הרעלן הפוגע במערכת העיכול וגורם למותם תכשירי ה B.T
יעלים בדרגות הצעירות (1-3) , אם לא יורד גשם פעילות התכשיר נמשכת עד כשבועיים.
לרוב משתמשים בהם בריסוסים מהאוויר.

אנטיקוגולנטים: (ברודיפקום)

רעלים מושהים אשר פועלים על מנגנון קרישת הדם, הרעלים מונעים יצור ויטמין K אשר אחראי על קרישת הדם בגוף, שימוש ברעלים אנטיקוגולנטים גורם לכך שהמזיק ( חולדה למשל..) לא מקשר בין האכילה של המזון המורעל לבין המוות, לאחר שהמזיק יאכל את הרעל יחלו להיווצר שטפי דם פנימיים והוא ימות מדימום פנימי.
היתרון שהוא מושהה 3 ימים ולכן אין יכולת לקשר אותו למזון המורעל , החיסרון שהוא יכול לפגוע בכל בעלי דם חם אך למזלנו יש לו אנטידוט פשוט לקחת ויטמן K ולהחזיר את יצור מערך הקרישה.
כיום קימות שני וורסיות לרעל דור 1 ודור 2 :
• הדור הראשון פחות שארתי ולכן אין דאגה להרעלה משנית אך הוא מחייב למתן מס פעמים את הרעל לתוצאה יעילה (ברום דיאלון).אין רתיעת רעל הפגרים מתים במחילות החיסרון האכלה מתמדת זמן הדברה ממושך, יוכל להיווצר עמידות לחומר , פגרים במחילות ריח רע.
• הדור השני לעומתו שארתי ויעיל מאוד בהדברה מכוון שהחומר נשאר פעיל בכבד ומתפרק לאט וביעילות עד למות המזיק, אך יש חיסרון בולט בדור השני והוא הרעלות משנה בגלל שהחומר לא מתפרק ונשאר במזיק המת חיות האוכלת פגרים יכולת להיפגע מהרעל שנשאר בכבד החיה שמתה. (פורפרין).הטיפול הרפואי ארוך יותר 6 שבועות.  יתרונות האכלה חד פעמית לפרט והדברת מכרסמים עמידים

שמנים – (MLO)

גורמים בצורה מכאנית לסתימה של פתחי הנשימה של הזחלים והגלמים אשר נושמים חמצן אטמוספרי , אסור להשתמש בסולר או בשמנים לא מאושרים מכוון שהם לא מתפרקים בניגוד לשמנים המאושרים שמתפרקים לאחר כמה שעות אופן הפיזור על המים מתבצע באמצעות מרסס.

פלורצטט הנתרן = 1080 = ראש 80

אסור לשימוש בתברואה, חומר אקוטי ומסוכן פועל מיד רעיל ביותר לכל בעלי החיים יש לו הרעלה משנית לא מתפרק ואין לו אנטידוט. גורם לרתיעת רעל, תמותה מהירה מסיס במים, ריח חומצי חלש, טעם לימוני חלש .
אוכלי עשב: פגיה בלב  –  טורפים : מערכת העצבים  –  אוכלי כל : גם בלב וגם במערכת העצבים.

אלפא כלורוז:

אסור לשימוש בתברואה, חומר נרקוטי מרדים אשר מוריד את חום הגוף.

החשיבות של הדברה מקצועית
איכות, בטיחות וחדשנות

אס או אס הדברות חברת ההדברה המובילה בישראל. מתמחה בניטור, מניעה והדברה כוללת של מזיקים.  זמינות 24/7 בכל חלקי הארץ!

s.o.s הדברות

איכות, בטיחות וחדשנות

רוצה לקבל ייעוץ חינם ממדביר מקצועי?

הדברת חדקונית הדקל בבאר שבע

חדקונית הדקל באר שבע

אנו מבצעים הדברה של חדקונית הדקל לכל סוגי הדקלים הגדלים באיזור באר שבע והדרום.
אנו מבצעים ההדברה מקצועית עבור: עמיגור, עמידר, בתי אבות ברחבי באר שבע, בית חולים סורוקה באר שבע, אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, בנקים, משרד הביטחון ומשרד הרישוי.

קרא עוד >
טרמיטים - שאלות נפוצות

טרמיטים – שאלות נפוצות

המומחים של חברת ההדברה sos עונים על כל השאלות שלכם בנוגע לטרמיטים, מניעתם ודרכי הטיפול בבעיית הטרמיטים. מהם הסימנים לטרמיטים? טרמיטים גורמים להרבה נזק בתוך מבנה הבית ובתוך הקירות, לכן לפעמים לוקח זמן עד שמבחינים בבעיית הטרמיטים. אבל ישנם שלושה סימנים שיעזרו לך לאבחן האם יש לך טרמיטים בבית. 1. טרמיטים מתים או חיים 2.

קרא עוד >
חשיבותה של הדברה מקצועית

החשיבות של הדברה מקצועית

התחלתם לשים לב שהריהוט בבית שלכם מלא בחורים? אתם די בטוחים שמזיק פרץ לכם הביתה? תנו למומחים לעשות את העבודה, אך לפני הכול שימו לב שמי שמבצע עבורכם את העבודה הוא מספיק מיומן, מקצועי ואמין מכוון ש החשיבות של הדברה מקצועית היא מאוד גבוהה.

קרא עוד >

סובל ממזיקים ומחפש פתרון מהיר ויעיל?

קבל ייעוץ חינם ממדביר מקצועי